Monday 13 February 2017

Pemakanan Yang Baik Untuk Ibu Dan Bayi Dalam Kandungan



Setiap pasangan berkahwin pasti tidak sabar untuk menimang cahaya mata.

Ada juga yang sudah lama menanti untuk hamil, umur yang semakin meningkat juga adalah juga faktor untuk mereka tidak sabar untuk mempunyai cahaya mata.

Sebagai ibu mengandung atau bapa yang teruja pasti mereka telah mengambil langkah langkah seperti membuat pemeriksaan kesihatan di klinik dan mendapatkan nasihat dan saranan daripada doktor tentang pemakanan semasa mengandung.
Setiap kali pemeriksaan di klinik bakal ibu akan diberi beberapa jenis vitamin untuk dimakan semasa tempoh mengandung.

Ini adalah memastikan bahawa si ibu dan anak dalam kandungan mendapatkan nutrisi secukupnya.



Jenis Pemakanan untuk Ibu dan Bayi dalam Kandungan

Si Ibu harus mengambil diet yang seimbang dan sihat seperti biasa. Mengambil daging merah, ikan, sayur sayuran dan buah buahan.



Zat Besi

Makanan yang tinggi zat besi adalah salah satu makanan yang baik untuk ibu mengandung. Ia adalah seperti daging merah, kuning telur, sayuran berdaun gelap dan hijau, kacang kacangan, buah kering seperti plum dam kismis dan juga seperti gambar rajah di atas.



Vitamin B

Makanan yang mempunyai vitamin B seperti sayuran asparagus, bayam, sawi putih, brokoli, bok choy, daun saledri, buah epal, pisang, blueberi ,telur dan banyak lagi.



Vitamin C

Sumber vitamin C amat penting untuk si ibu untuk rintangan penyakit. Si ibu mengandung perlu memastikan diri nya sentiasa sihat tidak mudah sakit terutamanya sering selesema dan boleh mengelak dari sakit gigi dan gusi berdarah



Kalsium

Kacang almond, sardin, keju, yoghurt, brokoli, tofu, quinoa adalah contoh contoh pemakanan yang mengandungi kalsium.



Omega 3

Ikan Salmon, tuna, telur ayam dan itik, kacang kedelai, kacang hijau, sayur bayam, kangkung, susu kambing, buah betik, labu, minyak kanola dan minyak ikan kod adalah sumber yang mengandungi omega 3.

Tetapi kita tahu pemakanan seharian kita selalunya tidak dapat mengikuti pola piramid makanan.

Kini, kita terdedah dengan makanan yang diproses, makanan ringan, jajan yang sudah hilang zat dan nutrisinya.

Ada juga vitamin yang melambak di pasaran tetapi kita tidak tahu sejauh mana keberkesanannya. Malahan tumbuh bagaikan cendawan sehingga kita tidak tahu ianya sintetik atau dari bahan semulajadi atau tidak.

Tetapi seperti saya. Saya percaya dengan vitamin dan suplemen keluaran Shaklee. Shaklee telah menapak bertahun lamanya di pasaran dan tidak pernah tenggelam timbul.

Shaklee ada keluaran vitamin yang menggunakan bahan semulajadi, bukan sintetik yang selamat untuk dimakan.



Set Kehamilan Shaklee

Set Kehamilan Shaklee terdiri daripada (6) iaitu Vitalea, B Complex, Ostematrix, ESP, Vitamin C dan Omega Guard



VITALEA SUMBER ZAT BESI

Multivitamin yang wajib ada untuk ibu mengandung baik khususnya kepada yang mempunyai Hb rendah. Ia boleh menambah darah kepada si ibu dan bayi.



B-COMPLEX

B Complex mengandungi asid folik yang baik untuk pembinaan saraf tunjang bayi dan mengandungi kolin yang membantu penyerapan asid folik.



OSTEMATRIX

Ostematrix mengandungi sumber kalsium dan magnesium yang boleh membantu ibi mengandung dari kekejangan otot, sakit pinggang, sakit belakang dan juga osteoporosis.
Tambahan ostematrix baik untuk si ibu yang alah kepada susu atau memang tidak mahi minum susu.



ENERGIZING SOY PROTEIN

Esp ini adalah seperti susu tetapi diperbuat dari soya yang mempunyai protein yang tinggi boleh membantu si ibu kenyang lebih lama, mengelakkan gastrik, mencantikkan kulit si ibu dan bayi.
Ia juga mengandungi lysine yang boleh membantu dalam penyerapan kalsium.
Tambahan, protein esp ini seperti 1 gelas esp seperti mengambil 12 gelas susu biasa.



VITAMIN C

Vitamin C Shaklee yang bertindak as sustained release ini dilepaskan secara perlahan lahan di dalam badan dan tidak terbuang terus supaya badan dapat menyerap vitamin c secara baik.

Ibu mengandung tidak mudah jatuh sakit dan memberi juga khasiat kecantikan berseri semulajadi kepada si ibu dan anak.



OMEGA GUARD

Omega ini diperkaya dengan Omega 3, DHA dan EPA yang sememang nya baik untuk perkembangan otak bayi dan juga peredaran darah supaya darah dapat disalurkan kepada bayi secara lancar.

Pilihan adalah ditangan anda sendiri. Jika kita mampu untuk membeli pakaian dan kereta yang mahal, makan di tempat yang mewah.Apa kata kita laburkan sedikit wang untuk kesihatan diri sendiri.

Untuk konsultasi lebih lanjut anda boleh whatsapp saya.

SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR

1138608

Amalina

Whtsapp :0168942577

Instagram: amalina_maple88


No comments:

Post a Comment